April 29, 2009

:: C.I.N.T.A + L.U.V ::

1ST sekali tentunya cinta kpd Tuhan. cinta ini adalah yg paling agung jesteru pegangan pd diri kita sampai mati. krn melalui cinta Tuhan kpd hambaNya maka adanya nikmat & rahmat yg kita perolehi hari ini. dan cinta Tuhan hanya kpd hambaNya yg menurut perintah, melakukan perintahNya serta meninggalkan laranganNya. sesungguhnya kita ini adalah hamba yg lemah sentiasa melakukan kesilapan haruslah sedar betapa MAHA KEBESARANNYA. haruslah diingat, drpdNya kita dtg & kpdNya kita kembali yakni cinta kpd Tuhan itu adalah abadi.

2ND cinta kpd Rasulullah. junjungan Nabi Muhammad s.a.w yg mmberi & mmbawa cahaya islam kpd kita. "bahawa mrk yg beriman kpd Rasulullah s.a.w & memuliakan, menolongnya bersama al-quran adalah termasuk golongan yg beruntung" al-a'raf ayat 157.

3RD is cinta kpd ibubapa . krn cinta antara mrk lahirlah diri kita mengenal dunia yg penuh dgn bukti kebesaran yg maha esa. ibubapalah yg mencorakkan permulaan sebuah kehidupan yg kita ada pd hari ini. bermula dr mrk lah kita akn mewarisi kewujudan institusi kekeluargaan. berbekal drpd doa, kasih syg & rasa cinta mrk pd kita, kita akn terus menjadi insan yg lebih baik. restu ibupada adalah tinggi darjatnya.

4TH curahkan lah cinta kpd ilmu. krn ilmulah yg dpt menentukan hala tuju kita di dunia. seimbangkanlah ilmu dunia & akhirat. jgn pilih 1 saja atau berat sebelah. tuntutlah ilmu dimana saja selagi itu memberi faedah. apalah erti hidup tanpa ilmu. dan setiap ilmu di dada itu haruslah diamalkan. jesteru, krn cinta kita kpd ilmulah yg membawa kita ke arah kejayaan.

5TH yakni cinta yg terakhir adalah cinta kpd sesama manusia. cinta ini tidaklah kekal selamanya. tpi sbg manusia, wajiblah kita menghormati & mengasihani. stiap perhubungan pasti ada batasan yg dpt mmberi sempadan utk antara lelaki & perempuan. pasangan kekasih, haruslah ingat bahawa perhubungan akn kekal kukuh sekiranya ada cinta kpd 4 yg sebelumnya. keempat2 cinta pertama itulah menjadi tunggak serta tiang kesempurnaan utk cinta yg kelima.

"and in the end, the love u take is equal to the love u make"....

0 komentar:

Post a Comment